فیزیک برای دانش آموزان

بهترین آموزش فیزیک را از ما بخواهید

فیزیک برای دانش آموزان

بهترین آموزش فیزیک را از ما بخواهید

دانستنی های فیزیک نوین

١.مردم در گذشته فکر می‌کردند که می‌توان با پیچیدن یک تخم‌مرغ در یک روسری و چرخاندن آن به دور سر ، آنرا بپزند!  گالیلئو گالیله (یکی از دانشمندان قدیم) عملا این آزمایش را انجام داد ، اما فقط یک چیز گیرش آمد ، یک تخم‌مرغ خام در وسط صورتش! 

      ٢.در سال ٢٠٠٠ یک شرکت اتومبیل‌سازی یک عروسک کانگورو بو نام روبورو را برای آزمایشات تصادف طراحی کرد. آنها می‌خواستند بدانند که وقتی  کانگوروها با اتومبیل تصادف می‌کنند ، چه اتفاقی برایشان می‌افتد. زیرا در استرالیا تصادف کانگوروها با اتومبیل بیشتر از تصادف انسانها با اتومبیل بوده است!

 ادامه مطلب...............................

ادامه مطلب ...

ده آزمایش برتر جهان ( زیباترین آزمایش های فیزیک در تاریخ )

در عصری که ما زندگی می کنیم آزمایشهایی که چشمان جهانیان را خیره می کند ازجمله آزمایشهایی که برای یافتن توالی اجزای یک ژنوم، شکافتن ذرات ریز اتمی در شتابدهنده ها و تجزیه وتحلیل ستارگانی که با ما میلیاردها سال نوری فاصله دارند نیاز به میلیونها دلار سرمایه گذاری دارند و تجزیه وتحلیل اطلاعات به دست آمده از ابزارهای پیشرفته دراین آزمایشها ماهها به طول می انجامد.

ادامه مطلب ...........................

ادامه مطلب ...

متا فیزیک

ریشه لغوی

« فیزیک » در اصل لغتی یونانی به معنی « طبیعت » است و « متا » نیز به معنی « فراتر » و « مابعد » است. لذا متافیزیک را در زبان فارسی به فراماده ، فوق‌العاده ، مابعد طبیعت و ... آورده‌اند.
ادامه مطلب............................ ادامه مطلب ...

از سنگ اورانیم تا بمب اتم

استخراج اورانیوم از معدن



اورانیوم که ماده خام اصلی مورد نیاز برای تولید انرژی در برنامه های صلح آمیز یا نظامی هسته ای است، از طریق استخراج از معادن زیرزمینی یا سر باز بدست می آید. اگر چه این عنصر بطور طبیعی در سرتاسر جهان یافت میشود اما تنها حجم کوچکی از آن بصورت متراکم در معادن موجود است.

ادامه مطلب ...

بمب هیدروژنی

دید کلی
همجوشی هسته‌ای بنیاد اصلی بمب هیدروژنی را تشکیل می‌دهد. همانطور که از شکافته شدن هسته‌های سنگین (شکافت هسته‌ای) ، مقدار عظیمی انرژی حاصل می‌شود. از پیوند هسته‌های سبک نیز انرژی بیشتری بدست می‌آید. در هر یک از دو حالت هسته‌هایی با جرم متوسط تشکیل می‌گردد، که جرم آنها کمتر از جرم اولیه‌ای است که برای تشکیل آنها بکار رفته است. در حالی که در روش شکافتن ، ماده اولیه منحصر به اورانیوم و توریم است. در روش پیوند هسته‌ای از هر اتم سبکی مثلا اتم هیدروژن می‌توان استفاده نمود.

ادامه مطلب .....................

ادامه مطلب ...